Czym jest wał korbowy?

Czym jest wał korbowy?

Wał korbowy

Wał korbowy to wał, który posiada czopy przesunięte względem swojej osi. Służy do zamiany ruchu posuwisto-zwrotnego na obrotowy. Jest elementem mechanizmu korbowego. Wałem korbowym najczęściej nazywa się wał, który jest częścią silnika tłokowego, sprężarki tłokowej i tego typu urządzeń.

Budowa wału korbowego

Wał korbowy to przede wszystkim: czopy główne, czopy korbowe, przeciwciężar, tarcza koła zamachowego i ramię wykorbienia. W silniku spalinowym wał jest drążony, a wewnątrz pod ciśnieniem tłoczony jest olej silnikowy, który smaruje panewki stopy korbowodu oraz czopy główne wału. W silnikach dwusuwowych smarowanych mieszankowo wał korbowy jest pełny i dzieli się go, aby zamontować łożyska toczne przy czopach głównych i korbowych. Wały silników wysokoprężnych dwusuwowych są podobne do wałów silników czterosuwowych – też są drążone. Wały silników największych zazwyczaj wykonuje się z oddzielnych elementów i łączy przez tarcie na specjalnych prasach. W silnikach o mniejszej mocy wał korbowy wykonuje się z tzw. żeliwa sferoidalnego. W pojazdach wyczynowych i w innych silnikach o wielkiej mocy wały korbowe wykonuje się przez odkuwanie matrycowe.

Praca wału korbowego

Wał korbowy poddawany jest naprawdę dużym obciążeniom. Musi on cierpliwie znosić siły powstające w wyniku spalenia mieszanki w każdym cylindrze oraz rosnące do kwadratu prędkości obrotowe siły masowej samego wału. To jednak nie wszystko. Podczas działania tych sił, w tym samym czasie, w pozostałych cylindrach następuje pokonywanie oporów, powstających przy sprężaniu. Podczas pracy silnika wał korbowy obraca się z prędkością kilku tysięcy obrotów na minutę, nic więc dziwnego, że czasami dochodzi do jego awarii. Wału korbowe, które ulegną uszkodzeniu, na szczęście można zregenerować. Dobre szlifiernie mają w swojej ofercie profesjonalne szlifowanie wałów korbowych. Aby zapewnić 100% osiowości wału, podczas obróbki nie powinno się go wypinać z uchwytów obrabiarki. Cały proces należy wykonać z tzw. jednego mocowania.