Jak rozpoznać awarię silnika?

Jak rozpoznać awarię silnika?

Objawy uszkodzenia silnika

Silnik jest sercem każdego samochodu. Jego podstawowym zadaniem jest wytwarzanie energii mechanicznej, która jest następnie odbierana od wału korbowego i zamieniana na pracę. Zasada jest prosta – auto z niesprawnym silnikiem nie pojedzie. Gwarantem bezproblemowej pracy silnika jest prawidłowe działanie jego podzespołów. Budowa silnika jest skomplikowana, ponieważ składa się on z wielu połączonych ze sobą układów. Bagatelizowanie nawet najmniejszych uszkodzeń może skutkować trudnymi awariami, które poważnie nadszarpną portfel inwestora. Jak tego uniknąć? Sprawdźmy, jakie objawy wskazują na awarię w silniku i kiedy należy niezwłocznie udać się do mechanika.

 

10 oznak, wskazujących na awarię silnika

 

  1. Intensywne dymienie z rury wydechowej, zbyt duży pobór oleju silnikowego lub migająca kontrolka ciśnienia oleju. Wymienione objawy mogą wskazywać na awarię uszczelniaczy zaworowych. Niesprawne uszczelki w głowicy silnika będą przepuszczać olej silnikowy do cylindrów. Nie należy lekceważyć takiej awarii, zwłaszcza że wymiana uszczelniaczy nie jest skomplikowanym procesem. Nienaturalne dymienie może również wskazywać na problemy z turbosprężarką. Szczególnie groźnym objawem może być mruganie kontrolki ciśnienia oleju na wolnych obrotach.
  2. Brunatny kolor oleju silnikowego. Olej silnikowy, który przybiera brunatny i rozjaśniony kolor może wskazywać na przedostawanie się do niego płynu chłodniczego, co jest konsekwencją uszkodzonej uszczelki pod głowicą. Łatwo to zauważyć w trakcie tankowania – brunatny szlam pod korkiem wlewu powinien zwrócić naszą uwagę. Pamiętajmy, że eksploatacja auta przy zanieczyszczonym oleju będzie w konsekwencji skutkować całkowitym zatarciem silnika.
  3. Niebieski dym z rury wydechowej. Tak charakterystyczny objaw łatwo zauważyć, dlatego tym bardziej nie warto zwlekać z wizytą w warsztacie samochodowym lub oddaniem motoru do szlifierni silników, gdzie specjaliści przywrócą mu pełną sprawność. Niebieski dym może wskazywać zarówno na uszkodzenie uszczelniaczy zaworowych, uszczelek pod głowicą, ale też pierścieni, tłoka lub cylindra. W sytuacji, w której towarzyszą mu niebezpieczne wahania pracy silnika, powinniśmy niezwłocznie udać się do specjalisty, gdyż prawdopodobnie doszło do uszkodzenia turbiny.
  4. Biały dym z rury wydechowej. To poważny objaw, wskazujący na przedostawanie się do silnika płynu chłodniczego w wyniku nieszczelnej głowicy. Biały dym może dotyczyć także bardziej skomplikowanych usterek, jak pęknięcie głowicy lub przerwanie ciągłości ścianki cylindra.
  5. Wycieki z obudowy lub szczelin silnika. To poważny objaw, sugerujący konieczność regeneracji silnika lub jego wymiany. Wycieki oleju silnikowego to prosta droga do zatarcia silnika. Obecność lub brak wycieków najłatwiej zaobserwować na parkingu lub podjeździe – znalezienie tłustych plam pod pojazdem to objaw alarmujący.
  6. Stuki i zgrzyty w silniku. To jeden z najpowszechniejszych objawów, które wskazują na nieprawidłową pracę silnika. Nie jest możliwe, żeby kierowa, który dobrze zna swoje auto, mógł przeoczyć niepokojące hałasy dobywające się spod maski. Mogą one świadczyć o kłopotach z rozrządem lub panewkami korbowodowymi. Hałas, który pojawił się nagle i gwałtownie przybiera na sile może wskazywać na bardzo niebezpieczną awarię, dlatego należy zaprzestać pracy na takim silniku.
  7. Bulgotanie płynu chłodniczego. Taki objaw spowodowany jest przedostawaniem się gorących splin do układu chłodniczego, co wskazuje na uszkodzenie uszczelki pod głowicą. Najczęstszą przyczyną tego rodzaju awarii silnika są zaniedbania kierowcy, zaniedbania w zakresie prawidłowej eksploatacji auta, zużycie podzespołów i używanie niskiej jakości materiałów.
  8. Problemy z uruchomieniem, „krztuszenie się” silnika, nierówna praca silnika i nieprawidłowe wahania obrotów. Takie objawy mogą wypływać z wielu różnych źródeł, począwszy od zanieczyszczenia silnika, poprzez niesprawny układ wtryskowy, aż do uszkodzenia świec, cewki zapłonowej lub silniczka krokowego. Wysokie spalanie połączone z niską mocą to także objaw alarmowy, podobnie jak szarpanie przy ruszaniu i niepokojący hałas podczas redukcji biegów. Nagłe spadki mocy mogą być przyczyną nieszczelnego układu dolotowego.
  9. Olej na filtrze powietrza, dym z filtra powietrza, wypychanie bagnetu oleju. To typowe objawy przepalenia uszczelki pod głowicą lub zużycia pierścieni tłokowych.
  10. Kontrolka check engine. To standardowy objaw, który spędza sen z powiek wielu kierowcom. Jeżeli nie towarzyszą mu inne objawy – jest szansa, że usterka nie będzie ani poważna ani kosztowna. Niemniej należy ją jak najszybciej zdiagnozować i uniknąć poważniejszych problemów w przyszłości.