Najczęstsze przyczyny uszkodzenia głowicy silnika

Najczęstsze przyczyny uszkodzenia głowicy silnika

Regeneracja głowicy silnika

Głowica silnika jest elementem zabezpieczającym komorę spalania i korpusem mechanizmu rozrządu. Jej prawidłowe funkcjonowanie bezpośrednio warunkuje bezawaryjną pracę silnika. Niestety, głowica silnika nie jest niezniszczalna i może ulegać uszkodzeniom mechanicznym, takim jak pęknięcie lub rozszczelnienie. Najbardziej charakterystycznymi objawami awarii głowicy jest pojawianie się płynu chłodniczego w oleju lub ubytek płynu chłodniczego, stuki w silniku i biało-niebieskawe spaliny. Alarmujące powinny być drgania silnika, biały szlam pod korkiem wlewu oleju i nieprawidłowe wahania obrotów. Co może doprowadzić do takich sytuacji?

 

Nagłe zmiany temperatur i przegrzanie silnika

Największym wrogiem głowicy silnika są nagłe zmiany temperatur, które mogą doprowadzić do jej przegrzania. Przyczyną takiego stanu rzeczy jest zazwyczaj nieprawidłowa eksploatacja auta. Jazda na zbyt niskich przełożeniach, bagatelizowanie ubytków płynu chłodniczego czy uruchamianie silnika przy wyjątkowo niskich temperaturach to tylko wybrane przykłady. Zbyt intensywna praca nienagrzanego silnika to prosta droga do zużycia uszczelki pod głowicą. Pamiętajmy, że silnik po uruchomieniu musi pochodzić kilka minut na wolnych obrotach. Trwałość głowicy jest bezpośrednio uzależniona od cykli obciążeń, spowodowanych włączaniem i wyłączaniem silnika. Głowica silnika może ulec przegrzaniu nawet wtedy, gdy auto z rozgrzanym silnikiem wpadnie w głęboką kałużę. W takich sytuacjach regeneracja głowicy silnika okaże się niezbędna. Naprawa głowicy obejmuje spawanie i frezowanie pęknięć, szlifowanie zaworów, wymianę uszczelniaczy i montaż nowych prowadnic zaworowych. Regenerację głowicy silnika należy powierzyć doświadczonym specjalistom.

 

Wady fabryczne, nieprawidłowy montaż, kłopoty z LPG

Przyczyną uszkodzenia głowicy silnika mogą być oczywiście wady fabryczne silnika, choć zdarza się to dużo rzadziej niż zaniedbania w zakresie eksploatacji. Wadą fabryczną może być nieprawidłowa grubość ścianek głowicy, która będzie skutkować nierównomiernym nagrzewaniem jej elementów. Głowica może się przegrzewać również wtedy, jeśli uszczelka zostanie pod nią nieprawidłowo zamontowana lub w przypadku niepoprawnego montażu instalacji LPG. Uszkodzenie głowicy może być również spowodowane zerwaniem paska napędu rozrządu, co często zdarza się, jeśli kierowca zapomni o jego terminowej wymianie. To jednak nie wszystkie przyczyny awarii. Zaliczamy do nich także pęknięcie mostka pomiędzy zaworem dolotowym i wylotowym, pęknięcia komory wirowej, która obluzowuje się w gnieździe głowicy, zatarcia panewek, pęknięcie płaszcza wodnego, utratę osiowości wału korbowego, wygięcie korbowodu lub zatarcie tłoków. Bardzo częstą przyczyną awarii głowicy jest niewłaściwe funkcjonowanie układu chłodzenia, przez który wydolność głowicy maleje. Co jeszcze może spowodować kosztowne usterki? Zaniedbania kierowcy! Przyczyn, mających swoje źródło w nieprawidłowej eksploatacji auta jest wiele – przekraczanie dopuszczalnego ładunku, nadmierne przeciążanie silnika i zbyt długa jazda z maksymalną prędkością.