Najczęstsze uszkodzenia wału korbowego

Najczęstsze uszkodzenia wału korbowego

uszkodzenia wału korbowego

Wał korbowy jest jednym z najbardziej obciążonych elementów silnika spalinowego. Przez lata pracy zużywa się on, a czasami może wręcz ulec uszkodzeniu. Do awarii dochodzi zazwyczaj na skutek wady konstrukcyjnej lub z powodu niewłaściwego smarowania wału. Warto dowiedzieć się o nich czegoś więcej.

Wada konstrukcyjna

Wada konstrukcyjna może mieć dwie przyczyny. Jedna to źle zaprojektowany silnik – wał, chociaż dobrze wykonany, nie radzi sobie z powstającymi w silniku obciążeniami. Druga przyczyna to dobrze zaprojektowany wał, lecz źle wykonany (np. źle obrobiony). Tego typu awarie rzadko kiedy zdarzają w pojedynczych autach. Zazwyczaj dochodzi do nich w danym modelu samochodu lub typie silnika. Taką wpadkę produkcyjną zaliczyło nawet BMW podczas produkcji dwulitrowych turbodiesli z symbolem M47N. Posiadacze takich jednostek nie raz zadają sobie pytanie, czy wymiana części na oryginalne ma sens – są bowiem objęte takim samym stopniem ryzyka. Dlatego wielu z nich bardziej interesuje usługa obróbki wałów korbowych i poprawienie defektów.

Inne defekty

Bardzo częstą usterką wału korbowego jest uszkodzenie panewek, które może skutkować uszkodzeniem gładzi na czopach wału. Usterka ta może doprowadzić do zatarcia silnika lub po prostu rozsypania się układu korbowo-tłokowego. Wyróżnia się kilka przyczyn takiej awarii. Może to być zbyt miękki materiał, z którego zrobiono panewki,  a także jazda ze zbyt niskim stanem oleju, zła praca pompy oleju czy zatkane kanały olejowe. Do zniszczeń może doprowadzić też zbytnie obciążanie silnika, zanim osiągnie on wysoką temperaturę. W tym przypadku sytuacja wygląda podobnie: niektóre modele aut są bardziej narażone na tego typu usterki niż inne. Z tego powodu warto sprawdzić, czy nasz samochód nie należy do zagrożonej grupy i raz na jakiś czas profilaktycznie wymieniać w nim komplet panewek. Powinni to robić m.in. właściciele silników 1.5DCI i 1.9DCI w Renault, 1.9 TDI, 1.6, 1.8 i 2.0 Twin Spark w Alfa Romeo czy 1.8 M43 w BMW.