Poprawna eksploatacja wału korbowego

Poprawna eksploatacja wału korbowego

Poprawna eksploatacja wału korbowego

Wał korbowy musi znieść naprawdę wiele. Jak wszystkie inne części samochodowe, może on ulec awarii. Dlatego warto dowiedzieć się, jak powinno się go eksploatować, by jak najbardziej wydłużyć jego żywotność.

Olej silnikowy

Większość producentów aut dąży to tego, aby maksymalnie wydłużać okresy między przeglądami. Jednak nie wpływa to dobrze na żywotność układu korbowo-tłokowego. Jest to dość dużym problemem zwłaszcza w przypadku diesli, gdzie olej stosunkowo szybko się zanieczyszcza. Z jego powodu szybciej zużywają się powierzchnie par trących. Dlatego też dobrym przyzwyczajeniem jest wymiana oleju częściej, maksymalnie co 15 tysięcy kilometrów. Należy wziąć też pod uwagę to, z jakim olejem pracuje nasz silnik. Oleje syntetyczne są bardziej zaawansowane technologicznie niż mineralne i półsyntetyczne – mogą pracować w wyższej temperaturze (dzięki czemu na wewnętrznych częściach silnika odkłada się mniej nagaru) oraz przy większych naciskach na smarowane powierzchnie. W przypadku aut z filtrem DPF zalecane jest stosowanie olejów wyprodukowanych w technologii nisko popiołowej. Dzięki nim zmniejsza się szybkość wypełniania filtrów cząstek stałych i rzadziej dochodzi do wypalania tego filtra. To może doprowadzić do zmieszania się oleju silnikowego z olejem napędowym, czyli powstania mieszanki mającej negatywny wpływ na powierzchnie trące układu korbowo-tłokowego, jak i łożyska turbosprężarki. Aby zadbać o odpowiednie smarowanie panewki i zapobiegać zniszczeniom wału korbowego, należy też wystrzegać się dużego obciążania silnika, gdy jest zimny, zwłaszcza przy niskich temperaturach panujących na zewnątrz.

Wady fabryczne

Warto też upewnić się, że dany model silnika w naszym pojeździe nie jest obarczony wadami fabrycznymi. Jeśli nasze auto jest w grupie ryzyka, warto pamiętać o regularnej, profilaktycznej wymianie kompletu panewek. W przypadku dużej awarii silnika często najlepszym rozwiązaniem jest naprawa silnika i szlifowanie wału korbowego oraz regeneracja innych elementów.