Regeneracja głowicy silnika

Regeneracja głowicy silnika

glowica silnika

Głowica jest jednym z najważniejszych elementów silnika – to w niej porusza się wałek rozrządu, przez nią przepływa płyn chłodzący i olej. Jest ona odpowiedzialna za zamknięcie przestrzeni roboczej nad blokiem cylindrowym silnika. Może być ona wykonana z żeliwa lub stopu lekkiego aluminium. Rozróżniamy głowice chłodzące cieczą lub powietrzem. Pod względem przeznaczenia głowice dzielimy na te stosowane do silników dwusuwowych i czterosuwowych, górno i dolnozaworowych, z zapłonem iskrowym i samoczynnym. W głowicy znajdziemy szereg kanałów olejowych i chłodniczych, a także czujniki odpowiedzialne za ciśnienie oleju oraz temperaturę płyny chłodniczego w układzie. W przypadku przegrzania silnika lub wypalenia się gniazd zaworowych, dochodzi do uszkodzenia głowicy. Wówczas należy przystąpić do jej regeneracji lub wymiany.

Oznaki awarii

Oznak awarii jest kilka. Jedną z najczęstszych jest hałas dobiegający spod maski. Spowodowany jest on zalewaniem płynem chłodniczym świec. Jednakże ten objaw zostaje bardzo często zlekceważony przez użytkowników. Wśród kolejnych objawów można zauważyć maź o konsystencji majonezu pod korkiem wlewu oleju, ślady oleju w płynie chłodniczym, ubytek płynu chłodniczego oraz biały dym wydobywający się z rury wydechowej. Najczęstszą awarią jest uszkodzenie uszczelki pod głowicą. Jej zadanie polega na uszczelnianiu jednostki i zapewnianiu odpowiedniego ciśnienia wewnątrz komory silnika. Trudne warunki pracy sprawiają, że dość często dochodzi do jej wypalenia. Jednym ze skutków awarii uszczelki, będzie fakt, że auto z kilometra na kilometr będzie traciło moc.

Na czym polega regeneracja głowicy?

Pierwszym krokiem do regeneracji głowicy jest jej demontaż. Jeżeli zużycie zaworów i ich gniazd nie jest zbyt duże, wystarczy jedynie zeszlifować zawory, a gniazda sfrezowane. Głowicę się splanowuje a uszczelniacze zaworowe zostają wymienione na nowe. Jednakże zazwyczaj naprawa obejmuje również wymianę gniazd zaworowych i wstawienie nowych zaworów oraz wymiana prowadnic zaworowych.