Regeneracja silnika. Czy to ma sens?

Regeneracja silnika. Czy to ma sens?

regeneracja silnika

Silnik to najważniejszy element samochodu, dlatego troska o jego bezawaryjne funkcjonowanie ma duże znaczenie. Szczególnie istotnymi parametrami silnika są jego moc, sprawność i moment obrotowy. Producenci silników dążą do jak największej ich niezawodności, ale niestety motor auta nie jest niezniszczalny. Może ulegać awarii nie tylko w wyniku zaniedbań kierowcy, ale również wynikających z błędów fabrycznych. Jednym z dostępnych rozwiązań w takich przypadkach jest regeneracja silników. Sprawdźmy, czy warto się na nią zdecydować!

 

Co obejmuje regeneracja silnika?

Regeneracja silnika to inaczej jego naprawa lub remont. Polega na przywróceniu właściwego stanu technicznego jego podzespołów i części. Poszczególne elementy silnika zużywają się w wyniku nieprawidłowego lub zbyt intensywnego użytkowania oraz bagatelizowania wymiany materiałów eksploatacyjnych, co skutkuje nadmiernym przeciążeniem silnika. W takich wypadkach konieczna może okazać się regeneracja silnika, która zostaje poprzedzona dogłębną analizą usterki i zdiagnozowaniem problemu. Regeneracja silnika obejmuje zasadniczo trzy etapy: regenerację wału korbowego, bloku silnika i głowicy. W ich skład wchodzą takie czynności, jak wymiana pierścieni tłokowych, honowanie cylindrów, wymiana panewek korbowodowych i łożysk wałka rozrządu, szlifowanie czopów wału korbowego, uszczelnianie kadłuba, wymiana pasków klinowych i pasków rozrządu oraz wymiana uszczelniaczy – zaworowych, wałka rozrządu i wału korbowego.

 

Czasem trzeba zamontować nowe zawory, prowadnice, panewki i śruby głowicy. Niekiedy konieczna okazuje się regeneracja turbosprężarki lub wymiana pompy oleju i pompy cieczy chłodzącej. Wszystkim naprawom silnika zawsze towarzyszy wymiana oleju silnikowego, płynu chłodniczego i filtrów. W trakcie remontu silnika bardzo istotne jest skorygowanie nieprawidłowości w połączeniu tłoku z korbowodem oraz poddanie głowicy mechanicznej obróbce frezerskiej.

 

Czy warto inwestować w regenerację silnika?

Zasadniczo, regeneracja silnika jest tym bardziej opłacalna im nowsze auto. W przypadku starszych modeli z bardzo dużym przebiegiem, koszt naprawy silnika zapewne przekroczy wartość samochodu. Na finalną cenę usługi regeneracji wpływa oczywiście zakres niezbędnych napraw, ilość regenerowanych elementów, koszt zakupu nowych części i materiałów eksploatacyjnych oraz miejsce naprawy. Najtaniej jest samodzielnie zregenerować silnik, jednak opcja ta nie jest polecana ze względu na duże ryzyko dalszych uszkodzeń przy niedostatecznej wiedzy. Regenerację silnika lepiej powierzyć doświadczonym specjalistom i oddać motor do profesjonalnej szlifierni silników. Koszt remontu zależy także od konkretnego modelu pojazdu.

 

Regeneracja silnika ma sens, jeśli ilość usterek jest niewielka, a uszkodzenia nie są rozległe. Mały remont z powodzeniem można rozważyć nawet w przypadku starszych aut. Natomiast remont kapitalny może nadszarpnąć portfelem, ale w odniesieniu do nowszych modeli jest ekonomicznym rozwiązaniem, ponieważ pozwala na uzyskanie gwarancji. Wymiana silnika na inny, czyli używany to opcja bez gwarancji, czyli obarczona dość znacznym ryzykiem. Regeneracja silnika to zatem alternatywa warta przemyślenia w odniesieniu do zakupu nowej jednostki napędowej. Remont silnika przez fachowców przywraca motor do stanu bliskiego fabrycznemu, a jednostka używana może być pełna nieprzyjemnych niespodzianek.