Uszkodzenie kadłuba silnika

Uszkodzenie kadłuba silnika

kadłub silnika

Kadłub wraz z głowicą stanowią w silniku obudowę zamykającą przestrzeń, w której mieszczą się główne ruchome elementy silnika – mechanizm korbowy i rozrządu. Kadłub zwany również blokiem cylindrowym służy ponadto do zamocowania osprzętu silnika. W czasie pracy mechanizmów silnikowych kadłub obciążony jest znacznymi siłami wywołanymi ciśnieniem gazów w cylindrach oraz siłami bezwładności ruchomych części silnika, a w szczególności mechanizmu korbowego. Siły występujące w kadłubie mogą wywoływać naprężenia i odkształcenia. Szczególnie niepożądane są odkształcenia łożysk, ponieważ mogą one powodować nieprawidłową pracę silnika i szybkie zużywanie się jego części.

Podstawowe zadania bloku cylindrowego

Kadłub wykonywany jest zwykle jako odlew żeliwny bądź wykonany ze stopów aluminium. Niezwykle ważne jest jego odpowiednie ukształtowanie, które wpływa na szereg różnego rodzaju czynników. Można do nich zaliczyć między innymi prawidłowe chłodzenie cylindrów czy odprowadzanie oleju do wszystkich miejsc wymagających smarowania, a przede wszystkim do łożysk. To właśnie w kadłubie znajduje się również punkt podparcia wału karbowego i wału rozrządu. Aby podołać wszelkim zadaniom i przeciążeniom, którym poddawany jest kadłub konieczna jest odpowiednia sztywność tego elementu. Uzyskuje się ją zazwyczaj dzięki poprzecznym użebrowanym przegrodom. W silnikach z dużą mocą kadłub podzielony jest zwykle na trzy części: blok cylindrowy, skrzynia korbowa i podstawa zamykająca skrzynię korbową. Kadłuby, które nie są dzielone nazywane są tunelowymi.

Regeneracja kadłubów silników

W przypadku awarii lub uszkodzenia kadłubów silników można je wymienić lub regenerować. Regeneracja kadłubów polega na wytaczaniu oraz honorowaniu cylindrów o średnicy Ø200 mm, które są charakterystyczne dla sprężarek, silników motocyklowych, skuterów wodnych, Fuadów, kosiarko-ubijarek, silników rzędowych czy silników typu V. Naprawie podlegają również cylindry, które poddaje się tulejowaniu. W przypadku problemów z łożami głównych bloków i głowic wykonuje się ich osiowanie. Warto zadbać, aby wszystkie te czynności wykonywał doświadczony i profesjonalny mechanik.