Wymiana zaworów silnikowych. Kiedy jest konieczna?

Wymiana zaworów silnikowych. Kiedy jest konieczna?

Wymiana zaworów silnikowych

Zawory silnikowe znajdują się w głowicy silnika lub w bloku silnika i wykonywane są ze stali żarowytrzymałej. Mogą być dolotowe lub wylotowe. To właśnie za ich pomocą możliwy jest sprawny przepływ mieszanki paliwowej, spalin i powietrza. Zasada ich działania polega na zasysaniu mieszanki paliwowej lub powietrza do silnika oraz usuwaniu spalin z cylindra. Odpowiedni docisk zaworów i ich właściwe wyprofilowanie warunkuje szczelność cylindrów i prawidłową synchronizację z tłokami. Sprawdźmy, kiedy należy wymienić zawory silnikowe?

 

Zużycie eksploatacyjne zaworów silnikowych

Wymiana zaworów silnikowych jest konieczna zawsze wtedy, jeśli ulegną one zużyciu. To naturalny proces w trakcie długotrwałej eksploatacji pojazdu. Zawory silnikowe pracują w bardzo wymagających warunkach i są obciążone oddziaływaniem wyjątkowo wysokiej temperatury. Objawy eksploatacyjnego uszkodzenia zaworów silnikowych to charakterystyczne stuki w silniku, problem z jego rozruchem na zimno, kłopoty z kompresją i utrata mocy. Zawory silnikowe mogą ulec awarii także wówczas, gdy występują w nich zbyt małe lub zbyt duże luzy, co doprowadza do niedokładnego osiadania grzybka w gnieździe i tym samym nieprawidłowego zamykania wlotów i wylotów oraz wypalania gniazd. Dymienie przy uruchamianiu silnika to objaw zatarcia trzonka zaworu. W wyjątkowych sytuacjach może dojść do złamania trzonka zaworu. Jest to możliwe, jeśli długo jeździmy na zużytym oleju lub przy dużych prędkościach zbyt gwałtownie redukujemy bieg.

 

Wygięcie i nadtopienie zaworów silnikowych

Wymiana zaworów silnikowych będzie konieczna także wtedy, gdy dojdzie do zerwania paska rozrządu. W wyniku zerwania paska rozrządu zawory silnikowe mogą ulec wygięciu i nie będą się nadawać do dalszej eksploatacji. Zawory silnikowe czasem ulegają także nadtopieniu, co w konsekwencji przyczyni się do utraty ich szczelności. Nieszczelne zawory będą objawiać się niskim ciśnieniem sprężania, zmniejszaniem mocy użytecznej silnika przy jednoczesnym wzroście zużycia paliwa, nieregularnym biegiem jałowy i dymieniem silnika. Na szczelność zaworów silnikowych powinni zwrócić uwagę zwłaszcza posiadacze aut z instalacją LPG. Wymiana zaworów silnikowych polega nie tylko na zamontowaniu nowych części, ale również przeszlifowaniu gniazd zaworowych. Niekiedy proces regeneracji polega na szlifowaniu trzonków i grzybków oraz oczyszczeniu sprężyn i naprawie dźwigienek. Niezbędna jest także regulacja luzów zaworów, a czasem także wymiana uszczelniaczy i prowadnic zaworowych.